Ei onnistu!

Digitalisaatio on kiva asia. Puhuttiin sitten kirjallisuuden klassikkojen kääntämisestä Kindlelle tai juustoja myyvän nettikaupan perustamisesta, PewDiePie:ta unohtamatta. Uusia mahdollisuuksia satelee joka tuutista lähes päivittäin. Kaikki on helppoa ja käyttäjäystävällistä. Miksi sitten digitalisaatio liiketoiminnassa koetaan haasteena, usein jopa uhkana?

Syitä on monia muutosvastarinnasta teknologian pelkoon, ja niistä voidaan keskustella leirinuotiolla hyvällä ajalla. Se, mikä allekirjoittaneelle on tullut yllättävän usein eteen, on harhakäsitys teknologian kaikkivoipaisuudesta. Ikään kuin olisi olemassa yksi kaiken kattava ”digiratkaisu”, joka maagisesti alkaa heti takomaan rahaa, kunhan nappia painaa.

Kaikki palaa aina siihen tärkeään kysymykseen: ”Mitä yrität digihankkeellasi saavuttaa?” Liian usein on vastaus ollut: ”Emmä oikein tiedä vielä. Hankitaan ensin tämä 50 000 euroa maksava CRM-järjestelmä ja katsotaan, mitä siitä oikein saa irti. Täytyyhän meillä tällainen kuitenkin olla”. Ja kaikki nyökyttelevät hiljaisina päitään, kun ei vastaankaan kehtaa sanoa.

Tutkin 2010 väitöstyössäni 1300 pk-yrityksen hakukonemarkkinoinnin onnistumisia (data oli kerätty 2008) ja kolmasosa vastaajista oli autuaan tietämättömiä, onnistuiko hakukonemarkkinointi vai ei. Syventävissä haastatteluissa kävi ilmi, että ”lähdettiin vähän kokeilemaan”. Uusien asioiden kokelileminen on hyvä. Kannatan sitä lämpimästi. Pitäiskö kuitenkin kokeilujenkin kanssa aina miettiä, että mitä siltä kokeilulta oikeasti halutaan. Juu, kaikki asiat eivät ole aina helposti mitattavissa, ja jotain joutuu aina laittamaan uskon varaan, mutta oikeasti.

Tuo edellä mainittu CRM-järjestelmän case ei ollut keksitty (kaikilla löytyy varmasti jokin vastaava esimerkki). Lopputulemana casessa valitettavasti oli, että CRM makaa tyhjän panttina, kun sille ei oikein keksitä käyttötarkoitusta. Tässä kohdin kaivetaan tietysti kaikki oppaat IT-järjestelmän implementoinnista, muutosvastarinnan peittoamisesta ja ennen kaikkea oikean johtotason championin roolista. Tiedättehän, siitä visionääristä, joka väsymättä lobbaa hanketta ja kokee läpiviennin omaksi henkilökohtaiseksi ristiretkekseen. Täysin turhaan. Oikeaa championia hankkeelle ei voi ikinä löytyä, jos kukaan ei ole koskaan konkretisoinut, mitä hyötyä CRM:llä tavoitellaan. Mieti aina hetki, ennen kuin alat toimia. Jos olet epävarma, kysy neuvoa.

Mittaa kahdesti, sahaa kerran.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *